Jó lenne valami
olyasmivel kezdeni, ami valami nagy előrelátást sugallna a részemről, hiszen
korábban is írtam a szegregációról, illetve az idegenek elutasítását is érintő
egyéb jelenségekről. De valójában egy internetes fórum nyomán jutottam annak a
felmérésnek a nyomába, mely az európai antiszemitizmust volt hivatva felmérni.
A felmérést az amerikai Anti-Defamation League (ADL) végezte,
és közleményük alapján hazánk lakóinak nem sok okuk van büszkélkedni a befogadó
attitűdre. Azt hozták ki, hogy a magyarok erőteljesen antiszemiták. Vagyis nem
szimpatizálnak a zsidókkal, mivel a köznyelv nagyjából ezt a kettőt tekinti fogalmilag
fedésben levőnek egymással.
A jelenség valóban nem ad okot a büszkeségre, mivel bármely ember elutasítása pusztán a vallása, a bőrszíne alapján meglehetősen emberietlen. A felmérésre adott különböző válaszok ugyanakkor szinte azonnal elindították a jelentéktelenítési, és számháborús reakciókat is. Ezek közt
aztán voltak olyanok, melyek valami sopánkodó felhanggal közelítettek a
témához. Ám szinte természetesen megjelent olyan nyilatkozat is, ami ugyan
elismeri a jelenséget, de vitatja a felmérést. Az Index
például hivatkozik Kovács András szociológusnak a Szombat honlapján olvasható nyilatkozatára,
mint az amerikai felmérés módszertanát vitatóra. Míg ugyanide, a Szombat honlapjára januárban került ki a szociológus saját felmérése,
mely ugyanakkor szintén nem a zsidókat érő elutasítottság hiányát jelzi hazánk
köztudatában. A jelenség tehát tekinthető úgy, hogy adott, és aki nem hiszi,
járjon utána. Vagy utazzon nyitott szemmel és füllel a városban. Miközben azért
érdemes talán elgondolkodni azon, hogy vajon ténylegesen a zsidók növekvő elutasítottságát
jelzi-e a jelenség, vagy csak a nagy népi bűnbakképzés Európában szinte
hagyományosnak tekinthető folyamata került ismét az előtérbe. Mely
bűnbakképzésnek sajnos szinte történelmi korokon átívelő alanyai a zsidók, illetve
zsidó származásúak. Nem egy esetben szinte szervezett üldöztetésüket okozva, mely közül a múlt századi Holocaust vitte el a fekete pálmát.
A köznapi antiszemitizmus másrészt sokszor mosolyt fakasztó, még ha keserű mosolyt is. Mert a legtöbb esetben csupán
arról van szó, hogy a megkérdezettnek halvány fogalma sincs a saját családjáról.
Hasonlóan több más népcsoporttal szembeni elutasítás esetéhez, nem egy esetben
az egyes egyén antiszemitizmusa sem takar mást, mint az illető hihetetlenül nagy mértékű ismerethiányát. Melyet, szintén sajnos,í sokszor a hangerő hivatott pótolni. Olykor
akár szervezett formában is, és valami sajátosan furcsa hazaszeretet-felfogás
keretében. Egy lendülettel utasítva el mindenkit, akit idegennek hisz az adott
szervezett hangadója. Függetlenül mindentől. Akár a hétköznapi, akár a
történelmi realitásoktól, mely utóbbiakat ugyancsak valami görbe tükörbe néző
torzító szemüvegen keresztül hajlandó csak szemlélni. Már csak azért is, mert
ellenkező esetben nem lenne elég a címszavas címkézés, és szembe kellene nézni
a valós személyes, vagy személy-közeli problémákkal. Végső soron nem is annyira
antiszemitizmushoz vezetve, hanem valami izolált, individualista szellemi
buborékba zárva emberünket.
Ha ebben az
állapotban az antiszemitizmust mérik fel, akkor antiszemita, ha a cigányok
elutasítottságát, akkor cigányellenes eredményt produkálva, miközben valójában
csak egy megkeseredett, talajt vesztett személyiségről van szó, melynek gazdája
valami szellemi igazodási pontot, gazdát keres. S eközben a kérdésekkel
orientáló felmérők, és felmérés-kritikusok között nyugodtan folyhat a
számháború, mert valójában ezekkel a számokkal a hétköznapokban senki sem
foglalkozik. Megjelennek a médiában, kommentek születnek, viták élednek, és
halnak el. A közvetlen eredmény el sem várva, mert az egyik közvetlen eredmény
egyáltalán nem biztosan az, amit szeretnének, hogy legyen. Nevezetesen az, hogy
maga a felmérés is lehet olyan, ami az idegenek elutasításának irányába lökhet
valakit.
Például azért, mert
a hétköznapokban csak azt tapasztalja, hogy valami nagyon nem kerek a körülötte
levő világban. Ha ebben a helyzetben a kérdezőbiztos szinte felajánlja azt,
hogy bűnbakot találjon a problémáihoz, akkor bizony nem kizárt, hogy kapva kap
az alkalmon. Nem is annyira tudatosan, de ahogy szokták mondani, bedugja a
kérdőív a bogarat a fülébe. Ami annál is egyszerűbb, mert a hétköznapi
kommunikációban sem ritka a bűnbakképzés. A másra, a kifele mutogatás. Ha tehát
megkérdezik ezek után, hogy szerinte az egyik vagy a másik népcsoportnak
lehet-e közvetlen vagy közvetett szerepe a pillanatnyi problémáinak
kialakultában, akkor eljuthat odáig, hogy egyre inkább „igen” lesz a fejében megszülető
válasz. A következő felmérésen aztán már akár meggyőződésből is megtalálhatja
másban a hibást.
S persze mindez nem
jelenti azt, hogy a felmérések tehetnének az idegenek elutasítottságáról. De
azért megnyugtatóbb lenne azt hinni, hogy a nagy számháborúban nem feledkeznek
meg arról, hogy a megkérdezett is ember. Nem egy esetben ingatag szociális
helyzetben levő, és korántsem tökéletes ember.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése